Arjen kaupungissa on sujuttava myös ilman omaa autoa

Espoolla on maine autoilijoiden kaupunkina. Kun muutin Helsingin kantakaupungista Espooseen, moni kaveri oli heti kysymässä, onko asunnon lisäksi hankintalistalla myös auto. Olen kuitenkin halunnut elää ilman omaa autoa niin kauan, kuin sujuva arki on mahdollista joukkoliikenteellä, kävellen ja pyörällä liikkuen. Itselleni syy haluta elää ilman autoa on ennen kaikkea taloudellinen – auton hankinta-, bensa- ja vakuutuskulut säästämällä mahdollistuu paljon muita asioita – mutta toki myös ilmastoargumentit painavat pohdinnassani.

Minusta on selvää, että Suomen suurimmissa kaupungeissa sujuvan arjen pitää olla mahdollista myös ilman omaa autoa. Töihin, kouluun ja harrastuksiin pitää päästä kulkemaan julkisilla. Erityisesti joukkoliikenneyhteyksiin pitää panostaa tiivisti rakennetuilla kerrostaloalueilla. Oppilaitosten, muiden julkisten palveluiden ja työpaikkakeskittymien tulee sijaita hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella. Näiden asioiden toteutuminen edellyttää fiksua politiikkaa paitsi joukkoliikenteestä, niin myös esimerkiksi kaavoituksesta päätettäessä.

Uskon vahvasti siihen, että panostukset joukkoliikenteeseen kannattavat. Joukkoliikenteen kehittäminen on ilmastoteko, joka tekee ihmisten arjesta helpompaa. Toimiva ja kohtuuhintainen joukkoliikenne myös jättää ihmisille enemmän rahaa käteen, koska auton pitäminen on erityisesti pääkaupunkiseudulla tunnetusti hyvin kallista.

​Joukkoliikenteeseen panostaminen ei kuitenkaan tarkoita autoilun hankaloittamista. Monelle suomalaiselle autoilu on välttämätöntä esimerkiksi töihin pääsemiseksi tai työtehtävien hoitamiseksi. Tämä vaikuttaa usein unohtuvan vihreiltä ja muilta vasemmistopuolueilta, jotka ovat tekemässä autoilusta koko ajan kalliimpaa ja vaikeampaa.

Minusta kokoomuslainen järkevä liikennepolitiikka on sellaista, jossa autoilun hankaloittamisen sijaan rakennetaan kaupunkiseuduille niin toimiva ja houkutteleva joukkoliikennejärjestelmä, että joukkoliikenteen käyttäjäksi vaihdetaan halusta, ei pakosta. En tunne ketään, joka erityisesti nauttisi autossa istumisesta ruuhkaisella Länsiväylällä, kun liikenne matelee ja aamun ensimmäisen palaverin tai työpäivän jälkeisen harrastuksen alkamisaika lähestyy uhkaavasti. Julkisilla kulkiessa matka-ajan voi käyttää tehokkaasti sähköposteihin vastailuun tai vaikka kirjan lukemiseen. Uskon, että suuri osa ihmisistä käyttäisi mielellään joukkoliikennettä enemmän, jos se toimisi nykyistä paremmin.

Parantaisin joukkoliikennettä ensinnäkin jatkamalla pääkaupunkiseudulla tehtyjä kunnianhimoisia panostuksia liikenneinfrastruktuuriin. Länsimetro, Raide-Jokeri ja Espoon kaupunkirata tuovat Espooseen valtavasti hyvää. Joukkoliikenteen parantumisen lisäksi liikenneverkkoon investoiminen mahdollistaa sen, että kiinnostavia uusia alueita asuntoineen ja työpaikkoineen voidaan rakentaa ja Espooseen saadaan houkuteltua uusia asukkaita ja yrityksiä. Samalla saadaan taloudellista hyötyä, kun maan ja asuntojen arvo infrainvestointien myötä nousee.

Toinen konkreettinen asia on se, että elämä on muuttunut yhä enemmän ympärivuorokautiseksi, joten joukkoliikennejärjestelmän pitää muuttua mukana. Myöhään illalla tai aikaisin aamusta työvuoroaan lopettelevan ihmisen pitää päästä näppärästi kotiin julkisilla, samoin kuin bileistä Otaniemestä palaavan opiskelijan.

Kolmanneksi ajattelen, että poliittisilla ratkaisuilla on tuettava eri liikkumismuotojen yhdistämistä. Syrjäisemmällä pientaloalueella asuja ei ehkä voi kokonaan luopua autoilusta, mutta ruuhkia ja päästöjä vähentäisi jo se, jos autolla kulkisi vain osa matkasta. Tämän edistämiseksi meidän on huolehdittava muun muassa siitä, että metron ja lähijunan liityntäpysäköinnit toimivat sujuvasti. Joukkoliikenteen lippujen hinnat eivät saa olla liian korkeat, jotta lyhempiekin matkojen kulkeminen kannattaa.

Kirjoitus on osa Kokoomusnuorten sata kuntatekoa -ohjelmaan liittyvää blogisarjaa. Kirjoittajat ovat Kokoomusnuorten kuntavaaliehdokkaita.

63. Useammalle suomalaiselle on mahdollistettava toimiva arki myös ilman omaa autoa. Autoilun vähentämisen on tapahduttava parantamalla julkisen liikenteen yhteyksiä, ei hankaloittamalla yksityisautoilua.

Kirjoittaja:

Vehmanen Emma-Stina

Emma-Stina Vehmanen

28 v. johtava neuvonantaja, KTM, VTM

Espoo, Tapiola

0408471992

Olen kauppatieteiden ja valtiotieteiden maisteri Tapiolasta. Työskentelen konsulttiyrityksessä johtavana neuvonantajana. Politiikasta minulla on kokemusta monipuolisista tehtävistä yli kymmenen vuoden ajalta.

Arvomaailmaltani olen perinteitä arvostava arvo- ja talousliberaali. Minulle tärkeitä aiheita politiikassa ovat muun muassa kauniiseen ja viihtyisään lähiympäristöön johtava kaupunkisuunnittelu, Espoon kehittäminen entistä kaupunkimaisemmaksi, toimiva joukkoliikenne ja koulutukseen panostaminen.