Elinvoimaa luot sinä

Elinvoima on sana, jonka saa istumaan lukuisiin erilaisiin hyvää tarkoittaviin lauseisiin. Kylien elinvoimasta pitää huolehtia, elinvoimainen kunta on kaiken perusta ja niin edelleen. Elinvoiman vaaliminen on kuitenkin valintoja, joskus kiperiäkin.

Kuntataloudessa elinvoiman rajallisuus on kouriintuntuvaa erityisesti silloin, kun oma kotikunta ajautuu liitokseen isomman kanssa ja päätöksenteko tuntuu valuvan tavoittamattomiin.

Oman kunnan kannalta ollaan viimeisillä valtuustokahveilla ja prenikoiden jaolla jo myöhässä, mutta aina sopii kysyä, mitä olisi voinut tehdä toisin. Olisiko sittenkin ollut paikallaan koota palveluita saman katon alle, tasapainottaa taloutta ja tehdä yhteistyötä naapurikuntien kanssa?
Kotikaupungissani Kurikassa teimme kuluneella kaudella kouluverkkoselvityksen, jonka pohjalta lakkautettiin muutama koulu, mutta rakennettiin myös yksi uusi. Päätös ei ollut helppo, mutta sillä pyrittiin tasapuolisempaan ja tehokkaampaan opetukseen. Samanlaisia ratkaisuja joudutaan tekemään muissakin Suomen kunnissa ja meilläkin todennäköisesti lähivuosina, mutta kyse onkin kyvystä reagoida muutokseen ja ennakoida tulevaa.

Palvelurakenteen kehittäminen ennakoivalla ja aikaa kestävällä otteella on paras tae turvata kunnan rakenteellinen elinvoima. Mutta jotta palvelut saadaan kustannettua ja ihmisiä niitä käyttämään, tulee kunnan toimia alustana yrityselämän ja toimeliaisuuden vaalimiselle. Seutukuntamme on mittareiden mukaan Suomen yritysystävällisintä aluetta. Se ei ole itsestäänselvyys, vaan kovan työn tulos, jossa kuntapoliitikoillakin on ollut osuutensa.

Kokoomuksen kuntavaalien 2021 kantava teema on huomion antaminen sille, miten tämä kaikki hyvä kustannetaan. Sankari ei välttämättä ole hän, joka ahnaiten kätensä yhteiseen kirstuun työntää, vaan hän, joka kirstuun jotain laittaa. Velaksi tätä kirstua voi täyttää vaan rajallisesti, joten hyvän luomisen on lähdettävä meistä itsestämme.

Markkinatalous ja uuden luominen ei pääty Keilaniemeen, vaan se ulottuu arkeemme joka puolelle Suomea aina Kurikkaan asti. Keveä ja työhön kannustava verotus, erilaisten yritysten monipuoliset kilpailumahdollisuudet ja kansalaisten kyky päästä kiinni työhön ovat asioita, joihin koko yhteiskuntamme perustuu.

Surkea työllisyysaste ja BKT:n heikko kehitys tulevat väistämättä näkymään enenevissä määrin jo nyt kireässä kuntataloudessamme. Luotan kuitenkin siihen, että nuori suomalainen, jolla sydän on oikealla, kääntää tilanteen vielä tulevien sukupolviemme hyväksi.

Synkän taivaanrannan maalareiden sijaan kunnat tarvitsevat oikealla asialla olevia tekijöitä. Tekijöitä, jotka eivät pelkää toimia elinvoimaisen tulevaisuuden puolesta niin helppojen, kuin vaikeidenkin ratkaisujen osalta.

Nuorena kokoomuslaisena kutsun sinut mukaan toimimaan elinvoimaisen kunnan, yritysten ja työtätekevän kuntalaisen puolesta. Kokoomusnuorten elinvoimaa käsittelevistä kuntavaaliteeseistä löydät varmasti sopivia teemaan liittyviä täkyjä.

Jos kuitenkin kaavoitus, kilpailutus ja asuntotuotanto tuntuvat vierailta asioilta edistettäväksi, niin yhden asian voit aina nostaa esiin asuinpaikastasi riippumatta. Se on kokoomusnuorten kuntavaaliteesi numero yksi: Kuntaveroa on laskettava jokaisessa kunnassa.

Kirjoitus on osa Kokoomusnuorten sata kuntatekoa -ohjelmaan liittyvää blogisarjaa. Kirjoittajat ovat Kokoomusnuorten kuntavaaliehdokkaita.

1. Kuntaveroa on laskettava jokaisessa kunnassa.

Kirjoittaja:

Autio Aku

Aku Autio

26 v. eduskunta-avustaja, tradenomi

Kurikka

Olen 26-vuotias pohjalainen toisen kauden kaupunginvaltuutettu ja sivistyslautakunnan puheenjohtaja Kurikasta. Arvostan kotiseutuani suuresti ja haluan toimia sen asukkaiden hyväksi jatkossakin.

Teemojani ovat toimivat sivistyspalvelut, kestävä kuntatalous ja ennaltaehkäisevä terveydenhuolto. Haluan pitää hyvää huolta kotikaupunkini asuinolosuhteista ja turvata päätöksillä alueen menestyksen myös tulevaisuudessa.