YHDESSÄ ME VAIKUTAMME

Eugene Dapaah-Agyemang

26 v. Yhteiskuntatieteiden kandidaatti

Joensuu

Olen 25-vuotias nuori Joensuusta. Opiskelen yhteiskuntatieteitä Itä-Suomen yliopistossa, pääaineenani on sosiologia ja sivuaineena mediakulttuuri ja viestintä. Työskentelen harjoittelijana startup-yrityksessä ja vaikutan ainejärjestöni hallituksessa tapahtumavastaavana ja yrityssuhdevastaavana. Päävaaliteemani ovat yhdenvertainen ja osallinen Joensuu.

Eugene

Hei! Olen Eugene “Jyde” Dapaah-Agyemang, 25-vuotias opiskelija Joensuusta. Opiskelen yhteiskuntatieteitä Itä-Suomen yliopistossa, pääaineena minulla on sosiologia. Työskentelen osa-aikaisena harjoittelijana startup-yrityksessä, joka pyrkii vaikuttamaan kestävän kehityksen kentällä ja vaikutan ainejärjestöni hallituksessa tapahtumavastaavana ja yrityssuhdevastaavana.

Minun tarinani alkaa noin 400 kilometriä Joensuusta, olen nimittäin alun perin pääkaupunkiseudulta. Muutin Joensuuhun opintojeni perässä vuonna 2018 ja olen sittemmin rakastunut kaupunkiin ja sen ilmapiiriin. Pohdin monesti kuntavaaleihin lähtemistä, sillä minulla ei ole kokemusta vaalikampanjasta tai kunnan toiminnasta. Tajusin kuitenkin tämän olevan vielä suurempi syy minkä takia minun pitää lähteä ehdolle.

Minulle on osaksi opintojeni kautta muodostunut perustava ymmärrys politiikasta ja sen ulottuvuuksista, mutta monille kunnan toiminta ja heidän omat keinonsa vaikuttaa siihen ovat pimennossa. Tajusin pohtivani monesti, miten asiat voisivat toimia paremmin, jos päättäjinä olisi myös nuoria muutokseen kykeneviä ihmisiä. Nuorien ääni jää usein kuulematta ja tämä voi johtua siitä, että nuoret eivät näe kaltaisiaan päättäjien asemissa. Nuorien valtuuston jäsenien näkeminen voisi kannustaa myös osallistumaan ja tämä on yksi syistä, jonka takia lähdin ehdolle.

Haluan omalla toiminnallani näyttää, että kuka vain voi toimia politiikan kentällä ja kannustaa myös muita nuoria kaikista taustoista osallistumaan, kun siihen on mahdollisuus. Haluan olla luottamuksenne arvoinen, joten toivon että liitytte matkalleni ja osoitatte minut oikeaan suuntaan, jos eksyn meidän tavoitteestamme. Kuntavaalit tulevat olemaan ensimmäinen taipaleeni politiikan parissa, minua motivoi kuitenkin tahto näyttää kaikille joensuulaisille, että yhdessä me vaikutamme!

Yhdenvertainen Joensuu

Joensuusta on kasvamassa monimuotoinen ja ihmisiä vetävä kaupunki. Meidän on kuntalaisina pidettävä huoli kaupungin ilmapiiristä ja kasvavasta asemasta.

Osallinen Joensuu

On aika tuoda esille asukkaiden mahdollisuudet vaikuttaa. Me olemme yhdessä vastuussa kunnan toiminnasta ja me yhdessä teemme siitä loistavan. Kuntalaisten hyvinvointi on sidottuna heidän mahdollisuuteensa vaikuttaa kunnan toimintaan.