Enemmän karnevaaleja, vähemmän veroja

24 v. työmarkkinapolitiikan asiantuntija, kauppatieteiden opiskelija

Helsinki, Munkkiniemi

+358503858229

Olen Veera Hellman ja olen ehdolla kuntavaaleissa Helsingissä. Arjessani työskentelen työmarkkinapolitiikan parissa ja opiskelen kauppatieteitä Hankenilla. Elän ja hengitän siis politiikkaa ja vaikuttamista arjessani.

Veera

Olen 23-vuotias työmarkkina- ja yhteiskuntapolitiikan asiantuntija ja kauppatieteilijä Helsingin Munkkiniemestä. Elän ja hengitän siis politiikkaa ja vaikuttamista arjessani. Politiikassa minua kiinnostaa erityisesti vastuullinen taloudenpito ja ilmastonmuutoksen hillitseminen sekä kestävä kehitys kokonaisuutena.

Kun päätöksenteossa katsotaan pitkälle tulevaisuuteen, voidaan varmistaa se, että tulevilla sukupolvilla on maapallo jolla elää ja hyvinvointivaltio, josta ponnistaa maailmalle. Kun kunnan taloudesta pidetään hyvää huolta, voidaan varmistaa se, että kaupunki kehittyy ja tarjoaa entistä paremmat mahdollisuudet kaikille helsinkiläisille rakentaa elämäänsä sellaiseksi, kuin he sen haluavat tehdä.

Tärkeitä arjen tekoja minulle on mielenterveyspalveluiden tarjonnan parantaminen, lähiliikuntapaikkojen lisääminen sekä korkea ja tiivis rakentaminen. Kaupunkitila kuuluu kaupunkilaisille ja siksi toivon, että jatkossakin tulemme näkemään karnevaaleja, ravintolapäiviä ja muuta, jotka rikastuttavat Suomen upeinta kaupunkia entisestään.

Vaalien välissä teen vaikuttamistyötä mm. Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielisessä jaostossa sekä HUS:n vähemmistökielisessälautakunnassa. Sen lisäksi toimin Nordiska Ungkonservativa Unionin puheenjohtajana. Vapaa-aikanani pidän ulkoilusta erityisesti merellisessä Helsingissä, neulomisesta sekä lukemisesta.

Politiikka ei tule valmiiksi vaikka kuinka sen eteen tekisi töitä. Lähden kuntavaaleihin sillä ajatuksella, että haluan luoda mahdollisuuksia helsinkiläisille elää omannäköistään elämää. Uskon ihmiseen ja yksilön vapauteen ja vastuuseen sekä siihen, että jokainen meistä tietää sen, mikä on omalla kohdalla parasta. Valtion ja kunnan kuuluu olla ihmistä varten, ei toisinpäin. Maailma muuttuu ja me sen mukana ja siksi politiikan teon pitää olla pitkäjänteistä ja ulottua vaalikausien yli.

Vaaliteemani perustuvat 2+3 ajatuksesta Helsingille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kunhan pidämme huolen kahdesta ensimmäisestä, voimme mahdollistaa siitä seuraavat.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen & kestävä taloudenpito

Ilmastonmuutos ratkaistaan kaupungeissa. Helsingin kaupunginvaltuuston päätös hiilineutraaliuden tavoittamisesta vuodeksi 2035 on konkreettinen esimerkki siitä, millaisilla päätöksillä muutetaan maailmaa. Nyt on konkretian aika. Kaikessa päätöksenteossa on huomioitava päätösten vaikutukset ilmastoon ja ympäristöön. Meidän tehtävämme on jättää kaupunki (ja maapallo) paremmassa kunnossa tuleville polville, kuin missä sen itse saimme.

Mahdollistaaksemme kaiken sen, mitä Helsinki tarjoaa meille nyt ja tulevaisuudessa, on meidän huomioitava kestävä taloudenpito. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa sitä, että kaupunkilaisten rahoja käytetään tarkoituksenmukaisesti sellaisiin asioihin, jotka lisäävät kaupunkilaisten mahdollisuuksia elää, työskennellä ja nauttia vapaa-ajasta. Kunnallisveroa ei tule korottaa.

Kun kunnan talous on kunnossa ja päätöksenteossa huomioidaan vaikutukset lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, on meidän mahdollista huolehtia niistä asioista, jotka haluan nostaa erityisiksi teemoiksi kuntavaaleissa 2021.

Lisää ulkoliikuntapaikkoja

Helsingin ulkoilumahdollisuudet ovat vertaansa vailla ympäri koko kaupunkia. Luonto on lähellä, kuten kuuluukin. Lenkkeilypolkujen varrelle on jo ilmestynyt ulkoliikuntapaikkoja, jotka ovat kaikkien kaupunkilaisten saavutettavissa. Liikunta ulkoilmassa tekee hyvää ihan kaikille iästä riippumatta. Näitä matalan kynnyksen ulkoliikuntapaikkoja tarvitaan lisää Helsinkiin, jotta ympärivuotinen kaupunkilaisten liikuttaminen kehittyy entisestään.

Korkeaa rakentamista

Kaupunkikehityksessä meidän tulee myöskin tähdätä sellaiseen suuntaan, joka tekee Helsingistä aidosti verrannollisen kansainvälisessä mittakaavassa muihin suurkaupunkeihin nähden. Rakentamiskantaa tulee tiivistää ja rakentamisen tulee olla korkeampaa. Helsinkiin muutetaan yhä enemmän mikä on vain hieno asia. Tämä pitää huomioida myös rakentamisessa, jotta voimme mahdollistaa kaupunkilaisten viihtyisän asumisen kohtuullisen matkan päässä ydinkeskustasta, kuitenkin niin että huomioimme myös luontoarvot ja viheralueiden tärkeyden.

Lisää matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita

Nuoret kärsivät entistä useammin mielenterveyden haasteista ja tähän on voitava puuttua. Etenkin koronapandemian jälkimainingeissa meidän on huomioitava se, että yksikään lapsi tai nuori joka painii mielenterveysongelmien kanssa ei jää yksin. Apua on oltava saatavilla jokaiselle joka sitä tarvitsee. Siksi matalan kynnyksen palveluita on pystyttävä tarjoamaan entistä enemmän. Mielenterveysongelmien hoito ja ennaltaehkäisy on kuin laittaisi rahaa pankkiin.