Tulevaisuus ei odota

Arttu Kaukinen

27 v. projetkikoordinaattori, diplomi-insinööri

Lahti, Keskusta

Olen 27 vuotias diplomi-insinööri ja pargmaattinen ongelmanratkaisija. Juuri nyt olen rakentamassa Lahteen uutta yliopistokulttuuria Lut-yliopiston ylioppilaskunnan toiminnanjohtajana. Koulutus, kestävä budjetointi ja ilmasto ovat minulle tärkeitä asioita.

ARTTU

Olen paljasjalkainen lahtelainen diplomi-insinööri, joka haluaa nähdä Lahden kukoistavan yhtenä Suomen kasvukeskuksista. Tämä vaatii rohkeaa, tulevaisuuteen katsovaa politiikkaa, jossa nostetaan Lahden etu yli omansa. Arvostan tiedolla tehtyä päätöksentekoa. Sitä, jos mitään Lahti ja koko Suomi kaipaa. Kestävää politiikkaa sekä rahallisesti, että ilmastoasiat huomioiden.

Kunnan rahaa eli meidän maksamia verorahoja tulee käyttää tarkasti ja vastuullisesti. Lahden kaupungin omaan käyttöön otettu velka on nelinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Veronkorotusten sijaan kaupungin toimintaa tulisi tehostaa ja ylimääräisiä, kalliita hallintorakenteita purkaa työllisyyden hoidosta puhumattakaan. Samalla asiantuntevaa hankintaosaamista tulisi lisätä. Tällä vältytään suurilta hukkainvestoinneilta ja kalliilta korjauksilta vastarakennettuihin kiinteistöihin kuten kouluihin. Ongelmiin tulee myös puuttua ennen kuin niistä tulee valtavia. Oli kyse sitten pitkäaikaistyöttömyydestä tai huumeongelmista, ennaltaehkäisy tulee aina halvemmaksi meille kaikille. Ilmastokysymykset tulevat määrittämään tulevaisuutta halusimme sitä tai emme.

Lahden tulee olla edelläkävijä, kuten tähänkin asti, ympäristöasioissa. Työpaikat, jotka syntyvät vihreän teknologian ja teollisuuden piiriin, säilyvät paljon pitempään kuin perinteisille teollisuudenaloille syntyvät työpaikat. Eikä ole hassumpaa, että pallomme säilyy elinkelpoisena myös tuleville sukupolville. Lahden on uusiuduttava tai kohtalona odottaa hiljalleen hiipuva muuttotappiokunta.
Lahden elinvoiman kasvattaminen koulutuksella ja yrittäjyydellä. Suomeen on syntynyt uusi yliopistokaupunki, Lahti. Sama kaupunki sattuu olemaan myös Euroopan vuoden 2021 ympäristöpääkaupunki.

Yliopisto-opiskelijoiden juurruttaminen Lahteen on keskeistä Lahden tulevaisuuden kannalta. Haluan nähdä Lahden vihreän teknologian yritysten kaupunkina. Molemmat näistä lisää Lahden houkuttelevuutta, mutta sen eteen on jatkettava työtä, jotta ei hukata ainutlaatuista mahdollisuutta. Lahti tarvitsee lisää työllistäviä yrityksiä ja Lahden statusta yrittäjien kaupunkina tulee nostaa.

Tulevaisuus ei odota.