Korpinen Topi

22 v. Kasvatustieteiden ylioppilas, järjestösihteeri

Tuusula, Jokela

044 209 3535

Olen 22-vuotias kasvatustieteiden opiskelija Tuusulan Jokelasta. Tuusulan kuntapolitiikassa olen aiemmin toiminut nuorisovaltuuston puheenjohtajana ja varavaltuutettuna. Minulle kuntapolitiikka on ennen kaikkea ihmisten arkea lähellä olevia asioita, kuten hyvät harrastusmahdollisuudet ja monimuotoinen lähiluonto sekä laadukas varhaiskasvatus. Tuusulaa tulee kehittää tasapainoisesti niin taloudellisesti, kuin alueellisestikin.

Kuka olen?

Olen Topi Korpinen, 22-vuotias Kokoomuksen kuntavaaliehdokas Tuusulan Jokelasta. Opiskelen varhaiskasvatuksen opettajaksi Helsingin Yliopistossa. Into opiskelemaan kasvatustieteitä kumpuaa taustastani jalkapallovalmentajana Jokelan Kisassa. Jalkapallo on tuttu harrastus valmentamisen ohella myös pelaajan ja pelinohjaajan sekä joukkueenjohtajan apukäden roolissa. Monipuolisen jalkapallotaustani vuoksi lähiharrastusmahdollisuudet ovat minulle erittäin tärkeitä. Niin lapsille kuin aikuisellekin.

Kiinnostus politiikkaan heräsi kunnolla lukiossa ollessani oppilaskunnan toiminnassa mukana. Vastuuopettajamme kannusti minua lähtemään mukaan nuorisovaltuustotoimintaan. Vuodet Tuusulan nuorisovaltuustossa olivat opettavaisia, etenkin toimiessani puheenjohtajana. Minulla on aina ollut hyvät opettajat. Siksi minulle on tärkeää, että jatkossakin jokaisella nuorella on hyvät ja osaavat opettajat sekä mahdollisuus oppia kannustavassa ympäristössä.

Nuorisovaltuustotoiminnassa tutustuin myös puoluepolitiikkaan. Puolueihin tutustuessa kävi yhä selvemmäksi, että Kokoomus on minun puolueeni. Päätökseen vaikutti ennen kaikkea Kokoomuksen tapa ajatella, että vapaus ja vastuu kulkee käsi kädessä. Kokoomuksen fokus on ensin jaettavan tekemisessä ja vasta sitten jakamisessa.

Lähdin kevään 2017 kuntavaaleihin mukaan ja sain luottamuksen 51 tuusulalaiselta. Äänet riittivät Kokoomuksen viimeiseksi varavaltuutetuksi. Elämä vei kuitenkin Helsinkiin varusmiespalvelukseni käytyäni alkuvuodesta 2019, jolloin luovuin myös luottamustehtävistäni. Aloitin työt Espoon Kokoomuksella, josta sittemmin siirryin Uudenmaan Kokoomuksen kautta nykyiseen työhöni Helsingin Kokoomuksen järjestösihteeriksi.

Vuoden 2020 sain kunnian toimia Varusmiesliiton puheenjohtajana. Vuoden aikana pääsin näkemään ja tekemään asioita, mitä en olisi osannut aiemmin kuvitella. Opin valtavasti muun muassa johtamisesta ja esiintymisestä. Ehkä tärkein oppimani asia oli se, että asioihin todella voi vaikuttaa, jos tahtoa riittää. Ja sitähän riittää.

Päätös lähteä kevään 2021 kuntavaaleihin ehdolle oli lopulta helppo, sillä innostus yhteiskunnallisten asioiden hoitamiseen kasvoi entisestään toimiessani Varusmiesliiton puheenjohtajana. Tuusulan, etenkin Jokelan kehittäminen on minulle sydämen asia.

Jokelaa tulee kehittää raideliikenne huomioiden. Junavuorojen lisäämistä on syytä selvittää etenkin ruuhka-aikoina. Jokelan tulee olla houkutteleva paikka paluumuuttajille ja perhettä perustaville nuorille. Lähiliikuntapaikkojen sekä lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksien kehittäminen on minulle tärkeää, myös houkuttelevuuden ja viihtyvyyden näkökulmasta. Yleisesti Tuusulaa tulee kehittää tasapainoisesti niin taloudellisesti, kuin alueellisesti. Lisää teemoistani alempana.

Tervetuloa mukaan seuraamaan matkaani kohti Tuusulan kunnanvaltuustoa!

Harrastusmahdollisuudet ja monimuotoinen lähiluonto

Jokaisella tuusulalaisella nuorella tulee olla mahdollisuus harrastaa. Oli se sitten ohjatussa ympäristössä tai omatoimisesti lähiluonnossa. Jokelaan on tullut viime vuosien aikana hyvät lähiliikuntamahdollisuudet, kuten frisbeegolfrata ja hyvin hoidetut urheilukentät. Kehitystä on syytä jatkaa ja keskeisille ulkoilureiteille on saatava valaistus pimeään aikaan.

Ulkoilureittien houkuttelevuutta voisi lisätä esimerkiksi infotauluin, joissa olisi alueesta riippuen tietoa alueen historiasta, kulttuurista ja ympäristöstä. Tämä toimisi erinomaisesti esimerkiksi Tuusulanjärven upeissa puitteissa. Jokelassa vastaavanlaisia infotauluja voisi olla muun muassa vanhan tiilitehtaan ympäristössä.

Jotta mahdollisimman moni nuori pääsisi harrastamaan, tulee harrastamisen olla edullista. Tämän mahdollistamiseksi kunnan tulee pitää tila- ja kenttävuokrat alhaisina. On myös selvitettävä mahdollisuutta, että harrastusmahdollisuuksia olisi yhä enemmän tarjolla heti koulupäivän päätteeksi. Tämä helpottaisi perheiden arkea.

Taloudellisesti ja alueellisesti tasapainoinen Tuusula

Tuusulaa tulee kehittää tasapainoisesti niin taloudellisesti, kuin alueellisestikin. Taloudellisesti tasapainoisella kehityksellä tarkoitan sitä, että kunta ei voi velkaantua holtittomasti eikä elää yli varojensa. Kuntataloutta ei voi myöskään paikata jatkuvilla veronkorotuksilla. Vaikka verorahoilla ylläpidetään tärkeitä palveluita, kuten koulutusta ja terveydenhuoltoa, ei kunnan ratkaisu voi vuodesta toiseen olla verojen korotus. Toimintojen tehostamista on syytä selvittää ja leikkauksia on kyettävä tekemään, mikäli se on välttämätöntä talouden tasapainottamiseksi.

Kun puhun alueellisesti tasapainoisesta kehittämisestä, tarkoitan sitä, että Tuusulaa kehittäessä fokus ei voi olla pelkästään Hyrylän alueessa. Jokelan potentiaali pääradan varrella tulee vihdoin huomioida kunnallisessa päätöksenteossa. Esimerkiksi Tuusulan kolmannet asuntomessut olisi mielestäni pitänyt olla Jokelan Peltokaaren alueella, jossa oli jo entuudestaan valmiit tontit ja erinomaiset kulkuyhteydet. Junavuorojen lisäämistä on syytä selvittää etenkin ruuhka-aikoina.

Tehdään Tuusulasta entistä yritysmyönteisempi kunta, jossa yritysten tai yksityisten maanomistajien ei tarvitse pelätä pakkolunastamista tai kiinteistöveron nousua. Tekemällä Tuusulasta vetovoimaisen niin yrityksille kuin asukkaille, saamme lisää verotuloja kuntaan, eikä veronkorotuksia tarvitse tehdä. Tuusulan tulee pyrkiä vakaalla taloudenpidolla siihen, että tulevaisuudessa meillä on Keski-Uudenmaan pienin veroprosentti ja yritysmyönteisin kunta.

Jatkuvan oppimisen Tuusula

Tuusulan tulee olla hyvä paikka oppia. Koulutukseen on turvattava riittävät resurssit aina varhaiskasvatuksesta lähtien. Laadusta ei saa tinkiä ja varhaiskasvatuksen ammattilaisia on houkuteltava kuntaan töihin esimerkiksi maksamalla hieman korkeampaa palkkaa, kuin mitä työehtosopimuksessa alimmillaan on kirjattu. On tärkeää, että perheet voivat luottaa siihen, että Tuusulassa lapset saavat erinomaiset edellytykset elämään ammattilaisten opein.

On todettava tosiasia: Tuusula ei ole opiskelijakaupunki. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö pääkaupunkiseudulla opiskelevat nuoret voisi löytää kotiaan Tuusulasta. Jokelan juna-aseman ansiosta Jokela on potentiaalista aluetta niin työssäkäyvälle kuin opiskelijalle. Tämä vaatii brändityötä, jonka fasiliteetit ovat jo lähes valmiina.

Vaikka Jokelasta juna-asema löytyy ja Hyrylän alueella liikkuu busseja, ei Tuusulassa välttämättä pärjää ilman omaa autoa. Yksityisautoilua ei saa hankaloittaa ja Tuusulan tulee vastustaa pääkaupunkiseudun ruuhkamaksuja, jotka ovat pois tavallisten kuntalaisten kukkaroista ja sitä kautta esimerkiksi lasten harrastamisesta. Työnteon ja töissä käymisen pitää aina olla kannattavaa.

Tehdään Tuusulasta elinvoimainen ja yritysmyönteinen, kaikille saavutettava ja houkutteleva kunta!