Jotta Vantaata ei tarvitsisi hävetä!

Jaakko Linnakangas

Linnakangas Jaakko

Jaakko Linnakangas

20 v. Kielitieteiden opiskelija, nuorisovaltuutettu

Vantaa

Olen 19-vuotias opiskelija ja olen ensimmäistä kertaa ehdolla kuntavaaleissa. Olen aina pitänyt politiikasta, sen seuraamisesta ja siihen osallistumisesta, minkä vuoksi olenkin ollut Vantaan nuorisovaltuuston aktiivinen jäsen 5 vuotta (joista kaksi puheenjohtajana) ja osallistunut Vantaan päätöksentekoon lautakuntien ja kaupunginvaltuuston kautta. Omassa elämässäni arvostan valtavasti loistavia ystäviäni ja rakasta perhettäni, jotka ovat tukeneet minua suuresti sekä kuntavaaleissa, että elämässä yleisesti.

Synnyin Sipoossa vuonna 2001 ja asustelin siellä perheeni kanssa vuoteen 2006 asti, jolloin muutime isän työn perässä Bicesteriin, Englantiin. Kävin Englannissa kaksi vuotta koulua ja opiskelin kielen, minkä jälkeen muutimme Kartanonkoskelle vuonna 2008.

Kävin ala- ja yläasteen International School of Vantaassa ja kasvoin siten erittäin monikielisessä ja -kulttuurisessa ympäristössä. Peruskoulun jälkeen hain ja pääsin lukioon Kulosaaren yhteiskoulun yhteiskunta- ja talouslinjalle, jolta valmistuin koronan keskellä keväällä 2020.

Aloitin syksyllä 2020 kielitieteiden opiskelut Helsingin yliopistossa ja muutin omaan kotiin suurinpiirtein samaan aikaan. Olen tiennyt jo vuodesta nakki ja muusi, että kun ikää vaan riittää haluan ehdolle kuntavaaleissa. Minulla on paljon uusia ajatuksia kaupungin kehittämiseksi, mutten pelkää myöskään pitää perinteistä kiinni.

Perheeseeni kuuluu isä, äiti ja kolme rakasta pikkusiskoa. Vietän usein aikaa perheen kanssa ja perheeni on aina tukenut minua valtavasti. Minulla on myös suuri läheinen äidinpuoleinen suku ja hieman pienempi, mutta aivan yhtä läheinen isänpuoleinen suku. Perheeni ja sukuni on minulle henkilökohtaisesti hyvin tärkeä ja kannan nämä henkilökohtaiset arvot vahvasti mukanani politiikassa.

Let’s talk about the elephant in the room. Moni sanoo, ettei voi äänestää nuorta ehdokasta, koska päättäjillä pitää olla kokemusta ja nuorilla ei sitä vielä ole. Olen osallistunut aktiivisesti Vantaan kaupunkipolitiikkaan viimeiset 6 vuotta, joista 3 olen ollut myös puolueaktiivi. Tähän mennessä olen saanut nuorisovaltuuston kautta jo niin paljon kokemusta kaupunkipolitiikasta, että tunnen kaupukiorganisaation, valtasuhteet ja kokouskäytännöt yhtä hyvin, ellen paremmin kuin omat taskuni. Jos olet kanssani eri mieltä teemoista, arvoista tai et vaan pidä minusta henkilönä, ymmärrän hyvin. Mutta kokemusta minulta löytyy, ja lupaan käyttää sitä sinun eduksesi kaupunginvaltuustossa.

Kaikki kuntavaaliteemani pohjautuvat helppoon sääntöön; yksilö, ympäristö ja yrittäjyys.

Yrittäjyys

Vantaa on ensisijaisesti kaupunki. Menestyksekäs, turvallinen ja moderni kaupunki luodaan varmistamalla yrityksille suotuisa toimintaympäristö. Tavoitetta voidaan edistää mm. kaavoituksen kautta ja kilpailuttamalla palveluita.

Aviapoliksen alueesta on luotava hotspot suomalaisille ja ulkomaisille yrityksille. Tavoitteenani on edistää Aviapoliksen alueen kehittymistä yrityskeskukseksi, joka toimisi eräänlaisena moottorina koko Vantaan taloudelle.

Vantaan tulee houkutella ulkomaisia investointeja monikielistämällä palveluita, julkaisuja ja koulutusta. Ajan kanssa Vantaasta voi kehittyä kestävän monikulttuurisuuden ja talouden mallikaupunki, jos tälle kasvulle annetaan tilaa.

Ympäristö

Vantaalaisten oikeus lähiluontoon on turvattava ja kaupungin kasvaessa on varmistettava useiden kaupunkipuistojen olemassaolo asuinalueiden lähellä.

Vantaan tulee pyrkiä hiilineutraalisuuteen ja pitää ilmastonmuutosta kriittisenä tekijänä kaikessa päätöksenteossa. Vantaa ei voi tietenkään yksin ratkaista ilmastonmuutosta, mutta hiilineutraaliustavoitteilla kaikilla päätöksenteon tasoilla voimme saada aikaan suuren vaikutuksen.

Julkista liikennettä tulee edistää paljon. Investointeja tehtäessä on kuitenkin lähtökohtaisesti mentävä kuntatalous edellä – huonot investoinnit johtavat velkaantuneeseen kaupunkiin, mikä puolestaan johtaa heikkoihin palveluihin.

Yksilö

Kuntaveron on oltava tarpeeksi matala, jotta Vantaalle muuttaminen ja täällä asuminen olisi fiksu vaihtoehto muihin kaupunkeihin verrattuna.

Turvallinen liikkuminen ja asuminen on taattava – kaikilla on oikeus turvalliseen elämään, asuinalueesta riippumatta. Sekä poliisille, että erilaisille nuorisopalveluille on varattava resursseja ekstremismin ennaltaehkäisyyn ja torjumiseen.

Ihmisten fyysisestä ja henkisestä terveydestä on huolehdittava. Vantaan tulee korjata sosiaali- ja terveyspalveluiden pitkät jonot ja varmistaa, että kaikki saavat hoitoa joko julkisella tai yksityisellä sektorilla.