Lumberg Lucas

Lucas Lumberg

19 v. Opiskelija

Vantaa, Tikkurila

Olen 19-vuotias vantaalainen Tikkurilasta. Opiskelen tällä hetkellä ylioppilas-merkonomiksi, vaikutan erilaisissa järjestöissä, sekä toimin sivutoimisena yrittäjänä äänitekniikan parissa.

Nuorten ja lasten kanssa toimiessani partiossa olen huomannut nuorisotyön tärkeyden. Siinä sivussa korostuu myös mielenterveyspalvelut. Minulle on tärkeää, että vantaalaiset nuoret ja aikuiset saavat palveluita läheltä tinkimättä laadusta, mutta taloudellisesti järkevin keinoin.

Minun Vantaani on kaupunki, jossa jokaisella on mahdollisuus laadukkaisiin palveluihin ja turvalliseen elämään.

Mielenterveys

Mielenterveyspalvelut ovat usein ruuhkautuneita ja apu voi tulla liian myöhässä. Koronapandemia on jättänyt osan vantaalaisista täysin eristyksiin yhteiskunnasta ja läheisistä, joten viimeistään nyt on todettava, että mielenterveyspalvelut ovat hyvin tärkeä osa kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluita. Jos ei ole varmaa pääsyä mielenterveyspalveluihin kuukauden sisään niin kaupungin tulisi tarjota palveluseteli yksityiseltä sektorilta, jolloin apu olisi nopeasti saatavilla.

Nuoriso ja vapaa-aika

Vantaan tulee jatkaa ja kehittää yhteistyötä vantaalaisten nuorisojärjestöjen, harrastusseurojen ja koulujen kanssa. Tiivistyvässä pääkaupunkiseudussa tulee turvata nuorten harrastuksiin käytettävät tilat ja pyrkiä tehostamaan kaupungin tilojen iltakäyttöä harrastetiloina. On hyvin tärkeää myös turvata nuorten osallistaminen päätöksenteossa. Mielestäni kuntavaalien äänestysikärajan laskeminen 16 vuoteen osallistaisi nuoria Suomen tärkeimmissä vaaleissa. Vantaan tulisi kokeilla rohkeasti uusia keinoja ottaa nuoret mukaan!

Ympäristö

Vantaan tulee kehittää julkisten liikenneyhteyksien saavuttavuutta ja toteuttaa niitä kestävästi. Myös pyörällä kulkevien liikennemahdollisuuksia on parannettava (esim. pyöräbaanat) ilman sitä, että yksityisautoilusta tehtäisiin vaikeaa. Turvalliset ja helpot yhteydet luonnon äärelle ovat tärkeitä.

Talous

Kehitettävää on, mutta se tulee tehdä taloudellisesti kestävästi nostamatta kunnallisveroa ja leikkaamatta tärkeistä kohteista kuten sosiaali- ja terveyspalvelut, koulutus, nuorten toiminta yms. Tärkeintä on keskittyä tuottamaan hyvinvointia jokaiselle vantaalaiselle ilman, että otetaan velkaa.