Verot alas, työllisyys ylös!

Mikkola Markus

Markus Mikkola

29 v. Ohjelmistosuunnittelija

Jyväskylä, Kekkola

Olen 28-vuotias Jyväskyläläinen Kekkolasta, Kemistä 2011 muuttanut ohjelmistotekniikan insinööri opintojen perässä.

MARKUS

Olen 28-vuotias Jyväskyläläinen Kekkolasta, Kemistä 2011 muuttanut ohjelmistotekniikan insinööri opintojen perässä. Harrastan moottoripyöräilyä, autoja, pc-pelaamista ja audio-hifiä.

Vaaliteemojani:
Kunnallisvero alas!
Jyväskylän syöpäsairaala tulee säilyttää
Jyväskylän keskustan elävöitys!
Lisää ilmaisia moottoripyöräparkkeja
Autoilua ei saa vaikeuttaa tai sen kustannuksia nostaa
Paikallisliikenteeseen lähimaksu mahdollisuus

Vaaliteemani

KUNNALLISVERO ALAS!

Kannatan että Jyväskylässä laskettaisiin kunnallisveroa muiden isojen kaupunkien tasolle! Työn verottaminen on haittavero töissäkäymiseen.
Toivoisin että seuraavan kauden aikana Jyväskylän talous saataisiin tasapainotettua, ja kunnallisvero laskettua ainakin 19.5%.
Kunnallisvero on tällä hetkellä kunnissa reippaasti isoin tulon lähde, yhteisöveron korotusta en pidä järkevänä vaihtoehtona, se vaikuttaa negatiivisesti Jyväskylään kohdistuviin sijoituksiin, kiinteistöveroa mielestäni voisi nostaa pienen määrän, vastineena kunnallisveron laskulle.
Leikkauksiakin on tehtävä! Pitää myös harkita palveluiden ulkoistamista, jos on mahdollista että ne tuovat säästöjä.

JYVÄSKYLÄN SYÖPÄSAIRAALA PITÄÄ SÄILYTTÄÄ

Matkustaminen syöpähoitoon rasittaa syöpäsairaita aivan liikaa ja aiheuttaa ylimääräisiä kuluja vakavasti sairaana oleville.
Olen omassa elämässäni joutunut näkemään sen millaista on kulkea kauas syöpähoidon perässä, enkä haluaisi kenenkään muun joutuvan kokemaan/näkemään samaa.

JYVÄSKYLÄN KESKUSTAN ELÄVÖITYS!

Jyväskylän keskusta tekee hidasta kuolemaa, tyhjät liiketilat pilaavat katukuvaa ja saavat keskustan näyttämään ankealta.
Jos jotain ei tehdä niin useammat kaupat siirtyy kaupungin ulkopuolella oleviin ostoskeskuksiin, ellei keskustassa käyntiä/parkkeerausta helpoteta ja/tai halpuuteta.
Tämän takia Kirkkoparkki (P-Paraati) tulee saada tekeille mahdollisimman pian.

LISÄÄ ILMAISIA MOOTTORIPYÖRÄPARKKEJA

Ei ole Moottoripyörällä/Mopolla kulkemista kesäisessä Jyväskylässä voittanutta. Tämän myös näkee kesäisin täynnä olevissa moottoripyöräparkeista.
Ilmaiset moottoripyöräpaikat laskevat kynnystä käydä keskustassa syömässä/kahvilla/ostoksilla, paikat eivät vie paljoa tilaa ja säästävät autopaikat autoilijoiden käyttöön.
Lutakon satamaan voisi myös tehdä ilmaisen moottoripyöräparkin, jotta kiekkopaikat olisivat pääosin autoilijoille käytössä.
Lutakon satama on oivallinen levähdyspaikka moottoripyöräilijöille, joten näen että ideana tätä tulisi laajentaa.

AUTOILUA EI SAA VAIKEUTTAA

Jyväskylässä auto on monelle ainoa tapa käydä töissä, sitä ei saa vaikeuttaa. Julkiset eivät toimi riittävän hyvin jotta ne olisivat monelle järkevä tapa kulkea töihin.
Jyväskylässä ei missään nimessä tule ottaa käyttöön ruuhkamaksuja! (Joita ei ole tällä hetkellä onneksi ole edes tulossa)
Näkisin myös järkevänä että nykyisiä ruuhka-aikojen ongelmakohtia voitaisiin ratkaista, esimerkiksi kuokkalan sillalle kerääntyvät autojonot aamuisin ja Seppälän moottoritie liittymät ovat ainakin ongelmallisia tällä hetkellä.

PAIKALLISLIIKENTEESEEN LÄHIMAKSU MAHDOLLISUUS

Jos lähimaksulla lippujen ostaminen mahdollistetaan, se laskee kynnystä käyttää julkisia Jyväskylässä.
Olisin itse monesti käyttänyt bussia kaupunkiin mennessäni, mutta bussikortin puuttuminen on sen estänyt, enkä ole yksittäisiä reissuja varten halunnut alkaa yksittäislippua ostamaan verkosta, varsinkin kuin kävellen matka taittuu samassa ajassa kuin bussilla menisi.
Käsirahalla voi vielä maksaa, mutta nykypäivänä harva kantaa muuta kuin pankkikorttia mukana.

Markuksesta

Olen vuonna 1992 Kemissä syntynyt ja nuoruuteni meni normaalisti paria muuttujaa lukuunottamatta, isäni kuoli syöpään kun olin yläasteelle menossa, ja myöhemmin sama sairaus vei äitini, kun olin 16-vuotias. Sain edunvalvojakseni setäni, jolloin pystyin jäämään asumaan lapsuudenkotiini.

Kävin ammattikouluni loppuun ja valmistuin Ammattiopisto Lappiasta ICT-asentajaksi vuonna 2011, jonka jälkeen päätin lähteä jatkamaan opintojani ammattikorkeakouluun. ICT-asentajan koulutuksessa oli pieni raapaisu ohjelmointiin, joka sai minut innostumaan siitä enemmän, tästä syystä hain Jyväskylän Ammattikorkeakouluun (JAMK) ohjelmistotekniikan linjalle jonne myös pääsin. Muuttoni Jyväskylään alkoi elokuussa 2011 ja jouduin laittamaan lapsuudenkotini myyntiin. Talo saatiin myytyä onneksi järkevässä ajassa, että pystyin keskittymään alkaneisiin opintoihini.

Opinnoista ja elämästä

Opintoni alkoivat unelmoimalla pelinkehittäjän urasta, mutta opiskeluvuosien aikana se jäi vain unelmaksi suomen peli-alan surkean tilan takia. Valmistuin ohjelmistotekniikan insinööriksi 2016 keväällä (vuoden myöhässä koska intti). Siitä lähtien olen ollut alan töissä ja kehittänyt osaamistani.

Kun täytin 24-vuotta hankin A-moottoripyöräkortin, siitä lähti moottoripyörä harrastukseni käyntiin. Ensimmäiseksi pyöräkseni ostin Ducati Monster 696, lapsena olen aina kuolannut vanhojen monsterien perään kun ne näyttivät niin siisteiltä putkirunkoineen ja kuulostivat vielä paremmilta kaksi pyttyisellä moottorillaan. Ostin myöhemmin enemmän lapsuuden unelmaani muistuttavan pyörän Monster S4R viimeisiä malleja, kunnes niiden valmistus lopetettiin. 

LIITY KOKOOMUSNUORIIN!

Tule mukaan päättämään, miltä Suomi näyttää huomenna. Haluamme olla rakentamassa kannustavaa, välittävää ja jokaista yksilöä kunnioittavaa yhteiskuntaa.

Liity Kokoomusnuoriin!

Vieritä ylös