UUDEN SUKUPOLVEN EDUSTAJA.

Matias Pajula

22 v. Kokoomusnuorten puheenjohtaja, ympäristöekonomian opiskelija

Helsinki, Herttoniemi

Olen 22-vuotias helsinkiläinen Herttoniemestä, Itä-Helsingistä. Työskentelen Kokoomusnuorten puheenjohtajana, opiskelen Helsingin yliopistossa maa- ja metsätieteellisessä tiedekunnassa ympäristöekonomiaa ja vaikutan kaupunkipolitiikassa muun muassa Helsingin kaupunginvaltuustossa sekä kasvatus- ja koulutuslautakunnassa.

Matias

Mahdollisuuksien Helsinki

Kaupungin tulee mahdollistaa, ei hidastaa. Vähennetään hallintoa ja kontrollointia siellä missä sitä ei tarvita ja lisätään kaupungin mahdollistamista siellä missä tarvitaan. Minä luotan ennen kaikkea helsinkiläisiin.

Koko kaupungin Helsinki

Helsinki on muutakin kuin kantakaupunki. Meidän tulee huolehtia sujuvasta joukkoliikenteestä, palveluista ja alueiden viihtyvyydestä ihan jokaisessa osassa Helsinkiä.

Matias

Mä olen Matias Pajula, 22-vuotias helsinkiläinen Herttoniemestä. Opiskelen Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa ympäristöekonomiaa ja työskentelen päivisin politiikassa Kokoomusnuorten puheenjohtajana sekä iltaisin Helsingin kaupunkipolitiikassa paremman Helsingin ja helsinkiläisten puolesta.

Itä-Helsinki on ollut mun koti koko ikäni. Asuin elämäni ensimmäiset 20 vuotta Tammisalossa ja muutin ensimmäiseen omaan kotiini Herttoniemeen. Olen käynyt koulua Porolahden peruskoulussa ja Kulosaaren yhteiskoulussa, suorittanut vuoteni asepalveluksessa Santahaminassa sekä viettänyt lapsuuden ja nuoruuden vapaapäivät Laajasalon, Herttoniemen ja Vuosaaren rannoilla ja metsissä. Edes pääsy yliopistoon ei vienyt kauas Itä-Helsingistä, sillä opiskelen tällä hetkellä Helsingin yliopiston Viikin kampuksella.

Politiikkaa päädyin 18-vuotiaana puolivahingossa. Vuoden 2017 kuntavaalien lähestyessä törmäsin tietoon siitä, ettei Helsingin kaupunginvaltuustossa ollut ainuttakaan alle 30-vuotiasta. Vaikka suhtauduin silloin politiikkaan hyvin kriittisesti ajattelin, että jonkun pitäisi asialle jotain tehdä. Pohdinnan jälkeen päätin antaa politiikalle mahdollisuuden ja lähdin ehdolle kuntavaaleihin, 18-vuotiaana lukion abiturienttina ilman minkäänlaista kokemusta vaalikampanjan tekemisestä.

Kuntavaaleissa saamani 585 äänen tulos yllätti kaikki, ja ehkä kaikista eniten itseni. Helsinkiläisten äänestäjien antama käsittämättömän kova luottamus loi uskoa siihen, että ehkä todella politiikka saattaisikin olla tapa oikeasti muuttaa yhteiskuntaa. Kaupunkipolitiikkaan auenneet ovet varakaupunginvaltuutettuna ja mm. kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsenenä antoivat loistavan mahdollisuuden oppia politiikasta ja yhteiskunnan muuttamisesta.

Seuraavan kerran olin ehdolla vuoden 2019 eduskuntavaaleissa kansanedustajaksi. Tällöin omasin jo vähän enemmän kokemusta politiikasta: työskentelin samalla yli 30 000 varusmiehen edunvalvonnasta vastaavan Varusmiesliiton puheenjohtajana kaupunkipolitiikkaa oli takana jo pari vuotta.

Teimme mahtavan tiimini kanssa töitä kuukausitolkulla kellon ympäri tavoitteen saavuttamiseksi. Vaikka ovet eduskuntaan eivät vielä ensimmäisellä yrittämällä auenneet, ei työ todellakaan mennyt hukkaan.  Sain vaalien ensikertalaisena ja jälleen listan nuorimpana ehdokkaana yhteensä 2122 ääntä, lähes nelinkertaisen määrän verrattuna vain kaksi vuotta aikaisemmin olleisiin kuntavaaleihin. Äänimäärä oli suurempi kuin monella listamme konkarilla, mukaan lukien entisiä kansanedustajia ja kaupunkipolitiikan ykkösnimiä. Ajattelin, että minun on tehtävä kaikkeni voidakseni olla äänestäjien luottamuksen arvoinen ja ajaakseni sitä politiikkaa, johon yli 2000 helsinkiläistä äänestäjää uskoi.

Eduskuntavaalien jälkeen lähdin hakemaan luottamusta toimia Kokoomuksen Nuorten Liiton puheenjohtajana. Kiersin koko Suomen kaikki vaalipiirit puolen vuoden aikana neljään kertaan tavaten ja jutellen satojen ihmisten kanssa ja matkustaen tuhansia ja tuhansia kilometrejä. Työ ei mennyt hukkaan. Marraskuussa sain kokoomusnuorilta luottamuksen luotsata liittoa seuraavat kaksi vuotta sen puheenjohtajana.

Tällä hetkellä päiväni täyttyvät työstä valtakunnan politiikassa Kokoomusnuorten puheenjohtajana ja illat työstä Helsingin kaupunkipolitiikassa, välissä pyrkien edistämään myös opintoja yliopistolla. On käsittämättömän hienoa saada tehdä päivittäin töitä esimerkiksi Kokoomuksen eduskuntaryhmän kanssa ja puoluehallituksen jäsenenä.

En olisi ikinä uskonut, millaiselle polulle 18-vuotiaana kuntavaaleissa ehdolle lähteminen tulisi viemään. Hetkeäkään en sitä kadu. Neljä vuotta politiikassa ovat osoittaneet, että alkuperäisestä skeptisyydestäni huolimatta politiikka on se paras keino muuttaa kaupunkia, yhteiskuntaa ja koko maailmaa.

Helsingin kaupunkipolitiikka on se asia, joka minut on tuonut politiikkaan mukaan ja mikä eniten minua motivoi tätä työtä jatkamaan. Työni ei ole vielä valmis. Siksi haen helsinkiläisiltä äänestäjiltä luottamusta ensi kevään kuntavaaleissa, jotta saisin jatkaa työtä paremman Helsingin ja helsinkiläisten puolesta. Toivottavasti voin olla luottamuksesi arvoinen!