Koska Jyväskylä tarvitsee nuorta näkemystä

Papinniemi Siiri

19 v. lukiolainen, järjestöaktiivi

Jyväskylä, Taulumäki

Olen Siiri Papinniemi, 18-vuotias lukiotaan lopetteleva kuntavaaliehdokas. Olen intohimoinen järjestövaikuttaja ja toimin Suomen Lukiolaisten Liitossa piirin puheenjohtajana.

SIIRI

Moikka!
Olen Siiri Papinniemi, 18-vuotias lukiotaan lopetteleva kuntavaaliehdokas. Muutin Jyväskylään vuonna 2018 tullessani valituksi lukion musiikkilinjalle ja ihastuin kaupunkiin hetkessä. Kuvailisin itseäni määrätietoiseksi, pirteäksi ja aktiiviseksi nuoreksi naiseksi. Olen intohimoinen järjestövaikuttaja ja toimin Suomen Lukiolaisten Liitossa piirin puheenjohtajana.

Kaupunginvaltuustossa ajaisin nuorten puolia ja keskittyisin myös niihin asioihin joita me, nuoret jyväskyläläiset, haluamme kaupungissa parantaa. Haluan olla edistämässä nuorten opiskelua, harrastuksia ja mahdollisuuksia vaikuttaa.

Koulutuksen kehittäminen

Haluan kehittää erityisesti toisen asteen koulutusta, johon olen saanut näkökulmaa toimiessani Suomen Lukiolaisten Liitossa. Opiskelijoiden jaksamisesta on huolehdittava ja mielenterveyspalvelujen pitää olla saavutettavia matalalla kynnyksellä ja niitä tulee olla riittävästi. Myös terveelliset ja riittävät tilat opiskeluun ovat hyvän kouluarjen perusta. Maksuton Toinen Aste pitää kaupungissa hoitaa taloudellisesti kestävästi.

Nuorten asema

Haluan edistää nuorten vaikuttamismahdollisuuksia ja taata esimerkiksi nuorisovaltuustolle edelleen puhe- ja läsnäolo-oikeuden kaupunginvaltuustoon. Toivon myös, että kunta tarjoaisi edullisia ja innostavia harrastusmahdollisuuksia jokaiselle lapselle ja nuorelle edistämään hyvinvointia. Nuorten toiminnalle pitää tarjota edullisia tiloja esimerkiksi kaupungin kouluilta.

Keskusta – paikka yrittää

Haluan elävöittää Jyväskylän keskustaa ja saada siitä jälleen paikan rohkealle yrittäjyydelle ja yhteisöllisyydelle. Toivon, että tulevaisuudessa Jyväskylän keskusta sykkii ja sinne on mukava tulla käyttämään kaupungin palveluita. Parkkimahdollisuuksia tulee olla riittävästi ja turvallisuuteen tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota.

Kulttuuripalvelut

Jyväskylän kaupunginteatterin peruskorjaus on toteutettava mahdollisimman pian, jotta sekä paikalliset, että vierailijat pääsevät nauttimaan musiikista ja kulttuurista Jyväskylän ytimessä.

Julkinen liikenne

Bussit pitää reitittää niin, että niitä kulkisi mahdollisimman fiksusti ja alueellisesti kattavasti. Vuoroja, jotka kulkevat jatkuvasti tyhjinä on punnittava. Erityisesti alueita kauempana keskustasta on saatettava toimivien bussiyhteyksien päähän. Kaupunkipyörien toteuttamista on pohdittava valtuustossa.

SIIRISTÄ

Lähdin ehdokkaaksi kuntavaaleihin, sillä haluan olla mukana tekemässä Jyväskylästä entistäkin parempaa paikkaa asua, kokea asioita ja yrittää. Haluan, että tiedostava ja tuore kädenjälkeni pääsee näkymään kaupungin päätöksenteossa. Vaikuttamisen polkuni alkoi jo kouluikäisenä. Olen aina halunnut olla mukana järjestämässä ja suunnittelemassa, kun jotain tapahtuu tai ympärilläni tehdään tärkeitä päätöksiä.
Minulla on taustaa niin nuorisovaltuuston sihteerin tehtävästä, kuin myös puheenjohtajan toimista Suomen Lukiolaisten Liiton piirijärjestössä. Toimin myös nuorten osallisuutta edistävän Nuva Ryn piirihallituksessa ja Keski-Suomen Kokoomusnuorten sihteerinä. Aktiivisuutta ja mielenkiintoa politiikkaa kohtaan ei siis ainakaan puutu.
Harrastan järjestötoiminnan lisäksi musiikkia ja opiskelenkin viimeistä vuotta Schildtin lukiossa musiikki-ilmaisulinjalla. Erityisen kiinnostunut olen laulamisesta, jota olen harrastanut koko elämäni.
Kampanjani tunnussanat Koska Jyväskylä tarvitsee nuorta näkemystä kuvaavat niin nuorta intoa ja rohkeutta vaikuttaa, mutta myös huoltani nuorten äänestysaktiivisuudesta.