Parviainen Hari

Hari Parviainen

18 v. opiskelija, yrittäjä

Helsinki, Kamppi

Olen 18-vuotias helsinkiläinen Kampista sekä tuore vuoden 2021 ylioppilas. Toimin opiskelun ohella yrittäjänä, sijoittajana sekä olen ollut osallisena erilaisissa minulle merkittävissä projekteissa, esimerkiksi pörssisäätiön, pörssi lähettiläs-ohjelmassa. Haluan tuoda Helsinkiin uudenlaista ajattelua, vaikuttaa päätöksentekoon ja lopullisesti muovata Helsingistä toimivan tulevaisuuden kaupungin.

Hari

Lyhyen, mutta samalla pitkältä tuntuvan elämäni aikana olen ehtinyt kokea ja nähdä kaikenlaista, hyvää että huonoa. Tarinani alkaa eräässä Intian suurkaupungissa, jossa sain kunnian kokea tavallisesta suomalaisesta nuoruudesta poikkeavan nuoruuden. Yksi tärkeimmistä kyvyistä, jonka opin tuona aikana, on asioiden laajuuden tunnistaminen sekä sitä seuraava moninainen lähestymistapa.

Suomeen muutettuani kulttuurishokki iski. Minun kokemani muutos oli kylläkin positiivinen. Järjestynyt elämäntapa, sekä hyvin organisoitu yhteiskunnallinen rakenne oli minulle mieleinen. Tosin jäin kyllä kaipaamaan vilinää ja vilskettä. Sopeuduin luonnollisesti sekä nopeasti yhteiskuntaan, ja olen siitä asti elänyt onnellisesti Helsingin Kampissa.

Yrittäjänä oleminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen on ollut jo nuoresta lähtien sydäntäni lähellä. Päätoimisen koulun ohessa, toimin yrittäjänä internetin mielenkiintoisessa maailmassa, sekä olen saanut kunnian jopa edustaa yritystäni Virossa. Olen myös saanut kunnian osallistua arvoisan pörssisäätiön pörssi lähettiläs ohjelmaan, jossa pääsin kouluttamaan maamme, sekä rakkaan kaupunkimme nuorisoa oman talouden hallinnasta.

Suomen pääkaupungin hyvinvointi ja kehitys kohti valoisaa tulevaisuutta on ollut mielessäni jo hyvin pitkään. Helsingin kuuluu innostaa, rohkaista ja mahdollistaa useilla eri tavoilla. Jos äänestäjät sen suovat, olisin mielelläni mukana muovaamassa tätä muutosta kohti tulevaisuutta.

Tehdään Stadista, yhdessä, toimiva tulevaisuuden kaupunki

Yhteiskunnallisten asioiden seuraaminen on aina kulkenut mukanani. Oli kyse pienemmistä tai suuremmista asioista, tykkään aina tarkastella asiaa eri puolilta ja muodostaa rakentavan, mutta samalla joustavan realistisen mielipiteen asiayhteyden ympärille. Vaikka meillä Suomessa ja Helsingissä on asiat pääosin hyvin, varaa parannuksiin aina on, jotta saa kaupungista yhä paremman. Kuinka rakkaasta kaupungistamme sitten saataisi parempi?

Yrittäjyys, ja sitä kautta työllisyyden parantaminen on tärkeässä roolissa. Helsingin työtöntä väestöä kuuluu kannustaa työntekoon ja työpaikan saamisesta tulisi tehdä mahdollisimman helppoa kaikille, iästä katsomatta. Kaupungin tulisi työllistää omiin projekteihin ja töihin ihmisiä, joiden on lähtökohtaisesti hankalampi saada töitä. Kuten ihmisiä, joilla ei ole varteenotettavaa työkokemusta. Tämä auttaisi hyvin paljon kaupunkilaisia kartuttamaan positiivista työkokemusta, jota voisi hyödyntää myöhempää työpaikkaa etsiessä. Työllisyyden kanssa kulkee käsi kädessä koulutus. Ilman koulutusta, työpaikkoja on halukkaalle aina vähemmän. Kouluista tulisi tehdä mahdollisimman mukavia ja rakentavia ympäristöjä, niin opiskelijoille kuin opettajille, jotta jatkokoulutuksiin hakeminen tehdään yhä mielekkäämmäksi vaihtoehdoksi. Positiivisuus luo positiivista ajattelua, ja sitä kautta syntyy harmoninen yhteiskunta.

Työllisyys kuitenkin tarvitsee lopulta yrittäjää, joka työllistää. Yrittäminen kuuluisi olla kaikille mahdollista, jotta työpaikkoja saataisiin luotua ja kaupunkia saataisiin edistettyä. Helsingin yrittäjät luovat katukuvamme ja samalla muovaavat tulevaisuuden Helsinkiä. Yrittäjät tarvitsevat asianmukaista tukea, elintärkeää opastusta, ja varsinkin tänä vuonna, kun koronavirus on meitä koetellut ja tulee koettelemaan.

Mielenterveys ja yleinen hyvinvointi, ovat äärimmäisen tärkeässä osassa yhteiskunnan kokonaishyvinvointia. Mielenterveyspalveluita tulisi olla tarjolla kaikille, kaikkialla. Itse voin opiskelijana puhua koululaisten mielenterveyden tärkeydestä. Koululaisille asia on hyvin tärkeä, jotta he jaksaisivat opiskella yhä ahkerammin ja ettei koulunkäynnille tulisi minkäänlaisia esteitä. Koulun ulkopuolella kaupunkimme nuoriso tarvitsee myös apua. Etenkin syrjäytymisen vaara ja ulkopuoliseksi itsensä kokeminen verottaa raskaasti nuorisoa ja voi johtaa äärimmäisen huonoihin elämänvalintoihin. Nuoret kuuluu saada takaisin yhteiskuntaan, jotta koko kaupungin rattaat pyörivät tehokkaasti yhdessä. Työikäiselle ja etenkin vanhemmalle väestölle mielenterveydestä huolen pitäminen on myös hyvin tärkeää. Yksinäisyys tappaa, ja tähän tulee puuttua keinolla millä hyvänsä.

Arvoisa helsinkiläinen, pohjimmiltaan uskon, että kotikaupungillamme on huikea tulevaisuus edessään. Helsinki tulee olemaan kaupunki, jossa ihmiset ikään katsomatta toimivat, harrastavat ja viihtyvät. Tavoitteeseen pääsemiseen tarvitsemme meidän kaikkien toimivaa yhteistyötä, rohkeaa ajattelua ja uusia ideoita. Tästä meille rakkaasta kaupungista teemme kehittyvän ja globaalisti kilpailukykyisen Helsingin, jossa meillä kaikilla on hyvä elää. Arvoisat äänestäjät, mikäli valintanne osuu minuun, lupaan tehdä parhaani, jotta teemme Helsingistä, yhdessä, toimivan tulevaisuuden kaupungin.