Pauna Ella

Ella Pauna

24 v. VTK, järjestösihteeri

Helsinki, Kamppi

Sydäntäni lähellä ovat vastuullinen talous ja ilmasto sekä nuorten mielenterveys. Olen ehdolla Helsingin kaupunginvaltuustoon. Olen 24-vuotias politiikan ja viestinnän kandidaatti. Toimin Helsingin Kokoomuksella vaali- ja järjestösihteerinä.

Vaaliteemani

Vastuullinen talous

Ensimmäinen ja tärkein teemani on vastuullinen talous. Olen ollut Kokoomuksen jäsen vuodesta 2012, koska ymmärsin jo nuorena, ettei yhteiskuntamme toimi ilman vastuullista taloutta. Emme voi käyttää lainarahaa mielin määrin ja odottaa ihmettä. Meidän tulee tehdä järkeviä, faktoihin perustuvia päätöksiä, jotta meillä kaikilla on parempi elää ja asua – erityisesti Helsingissä. Vastuulliseen talouteen kuuluu, ettemme esimerkiksi ylitä budjettia kaupungin investoinneissa tai hankinnoissa. Ei ole kenenkään etu, että päätösten jälkeen joudumme myöntämään lisärahoitusta kesken oleville hankkeille. Järkevää ja vastuullista olisi suunnitella investointien ja hankkeiden budjetit huolellisesti jo suunnitteluvaiheessa, jotta emme joudu päättämään lisärahoituksen ja hankkeen kesken jättämisen välillä. Vastuullisella taloudella voimme nostaa Helsingin kansainväliseksi kaupungiksi, jossa helsinkiläisillä olisi toimiva arki sekä hyvä ja turvallinen elää.

Vastuullinen ilmastopolitiikka

Toinen vaaliteemani on vastuullinen ilmastopolitiikka. Helsinki ei tule kukoistamaan ilman vastuullista ilmastopolitiikkaa. Minulle ilmaston pelastaminen on sydämen asia. Ryhdyin vegaaniksi jo viisi vuotta sitten, enkä ole koskaan katunut päätöstäni. Teen jokapäiväisessä elämässäni vastuullisia päätöksiä ilmaston kannalta, mutta tiedän etteivät yksittäiset tekoni riitä. Tarvitsemme Helsinkiin valtuutettuja, joille ilmaston ja talouden vastuullinen hoitaminen ovat sydäntä lähellä. Tarvitsemme Helsingissä vastuullista ilmastopolitiikkaa. Helsingin on tehtävä kunnianhimoiset ja selkeät suunnitelmat ilmastopäästöjen vähentämiseksi, mutta sen ei kuitenkaan tule tapahtua niin radikaalisti, että se vaikeuttaisi liiallisesti ja äkillisesti helsinkiläisten elämää. Ei ole vastuullista verottaa helsinkiläisiä enempää, ja toivoa, että verot pelastavat ilmaston. Sen sijaan meidän tulee kaupungin tasolla tukea yrittäjiä, jotka toimivat ilmaston suhteen vastuullisesti. Meidän tulee huolehtia julkisen liikenteemme toimivuudesta ja tarjota kouluissa vegaanista tai kasvisruokaa.

Näin opetamme lapsille, ettei vegaaninen ruoka ole pahasta. Meidän täytyy rikkoa ennakkoluuloja ja auttaa yrittäjiämme, jotka pitävät yhteiskuntaamme pystyssä. Monissa vaalikoneissa ilmasto ja talous on asetettu vastakkain. Mielestäni tämä on outoa ja vastuutonta. Ilmasto ja talous voivat kulkea, ja tulevatkin kulkemaan, käsi kädessä ja se on ratkaisumme ilmaston lämpenemiseen ja Helsingin kukoistamiseen. Tämän vuoksi vastuullisilla ratkaisuilla esimerkiksi investoinneissa ja ympäristöystävällisiä yrityksiä suosimalla, voimme yhdistää vastuullisen talouden ja ilmastopäästöjen vähentämisen, ilman verojen korotuksia.

Nuorten mielenterveys

Kolmas vaaliteemani on nuorten mielenterveys. En vähättele muiden mielenterveyttä tai mielenterveysongelmia, mutta nuorena helsinkiläisenä opiskelijana en ole voinut olla huomaamatta, kuinka nuorten mielenterveyspalvelut ovat menneet entistä huonompaan suuntaan. Helsingissä otetaan ensimmäisenä Suomessa käyttöön terapiatakuu, mikä on suuri voitto helsinkiläisille. Kokoomus on ollut ajamassa terapiatakuuta jo pitkään, samalla kun muut puolueet ovat sitä jarruttaneet. Koronan aikana olen nähnyt ensikädessä, miten opiskelijat ja nuoret on käytännössä hylätty ja ainoa apu on ollut heitto ”koittakaa jaksaa”. Kuten monet muutkin, olen sitä mieltä, etteivät opiskelijat enää jaksa. Opiskelijat ovat tehneet erittäin suuren harppauksen jaksamisensa suhteen. Olemme jaksaneet osallistua etäluennoille ja oppitunneille ja koronasta huolimatta olemme tehneet opintojamme uskollisesti. Olemme jakaneet tsemppiviestejä toisillemme ja keksineet uusia tapoja juhlistaa ”elämämme parasta aikaa”. Osa meistä on tehnyt töitä koko korona-ajan. Olemme jaksaneet keksiä etäharrastuksia, joiden avulla voisimme silti elää hyvää ja innostavaa elämää. Nyt kuitenkin olemme ajautuneet siihen pisteeseen, ettemme enää jaksa. Opintojen vaativuus on kasvanut ja valinnanvapaus opinnoissa on vähentynyt. Lisäksi joudumme lukemaan lehdistä, kuinka hallitus leikkaa tieteestä. Siitä tieteestä, jota me haluamme edistää, ja jota me opiskelemme, jotta voisimme edistää ja parantaa Suomea tulevaisuudessa. Yksikään meille luvatuista lupauksista ei toteutunut, vaan ainoaksi tueksi on jäänyt ”koittakaa jaksaa”. Korona-ajan toivottomuus on pahentanut nuorten ja opiskelijoiden mielenterveyttä. Pahinta pandemia-ajassa on ollut se, ettei tässä toivottomassa tilanteessa saa apua sitä hakiessaan. Jonot avun piiriin ovat pitkittyneet entisestään ja osaa opiskelijoista kierrätetään eri avun piireihin. Siitä huolimatta yhdestäkään muusta piiristä ei anneta apua, vaan kehotetaan hakemaan apua muualta. Tämä ei ole väärin vain opiskelijoita kohtaan, vaan tämä syö koko Helsingin ja Suomen elinvoimaa tulevaisuudessa.

Lisää Ellasta

Äänestä Ella Pauna Helsingin kaupunginvaltuustoon! Kesän kuntavaalit käydään 13.6.2021. Voit äänestää Ellaa, jos asut Helsingissä. Äänestämällä saat vastuullisen, järkevän nuoren naisen kaupunginvaltuustoon huolehtimaan juuri sinun edustasi!

Lue lisää minusta ja teemoistani kotisivuiltani.