Savolainen Sera

Sera Savolainen

21 v. insinööriopiskelija (AMK), sateenkaariaktivisti

Helsinki, Harju

Olen Sera Savolainen, junantuoma helsinkiläinen sekä henkeen ja vereen vapauden puolustaja.

Helsinki on aina ollut mielessäni paikka, jonne ihmiset monista taustoista olivat tulleet tavoittelemaan unelmiaan ja olemaan vapaita. Tahdon kampanjallani luoda toivoa, kannustaa unelmoimaan ja jatkaa tarinaa siitä, mitä Helsinki minulle itselleni mahdollisti.

Haluan, että jokainen taustastaan riippumatta voisi saapua vapaaseen, tasa-arvoiseen ja turvalliseen kaupunkiin, jossa oman itsensä näköisen elämän rakentamiselle olisi suotuisat puitteet.

Unelmien näköinen kaupunki

Synnyin vuonna 1999 ison ja rakastavan perheen nuorimmaksi lapseksi. Juureni ovat Itä-Suomessa, jossa olen saanut viettää lapsuuteni ja nuoruuteni vuodet ennen muuttoa pääkaupunkiimme. Tiedän sen, miltä tuntuu tehdä siirto kohti tuntematonta ja rakentaa elämä uuteen kaupunkiin. Tiedän myös sen, kuinka tärkeää on saada tukea hetkenä, jolloin sitä eniten tarvitsee sekä sen, kuinka jaloa onni unelmien toteutuessa on.

Kun saavuin junan tuomana Helsinkiin vuonna 2018, olin täynnä toivoa. Kaikki täällä tuntui jotenkin loksahtavan kohdilleen, senkin jälkeen kun arki saapui perässäni. Toivon taustalla oli kokemus vapaudesta ja haluan, että jokainen voisi kokea saman. Kaikilla täytyy olla toivoa sekä kokemus ja tieto siitä, että pääsee muiden kanssa samalle lähtöviivalle. Minä ajattelen, ettei ihminen voi toteuttaa vapauksiaan, jos emme saa tasavertaisia mahdollisuuksia elää elämäämme, tulevaisuutemme näyttää synkältä ja epävarmalta, eikä politiikka luo toivoa vaan ruokkii pelkoja.

Minulle vapaampi Helsinki tarkoittaa sitä, että kaupunkipolitiikalla luodaan toivoa tulevaan, ratkoen samalla niitä haasteita, jotka meitä nyt tai lähitulevaisuudessa koskettavat. Kaupungit ovat ratkaisuineen avainasemassa kun ollaan ilmastokriisin, syrjäytymisen tai eriarvoistumisen kaltaisten ongelmien äärellä.

Haluan Helsingin kaupunginvaltuustoon samoista syistä, joista tänne lukion jälkeen muutin – näin, ja näen edelleen Helsingin kaupunkina, jossa ihmiset voivat vapaasti unelmoida ja rakentaa itsensä näköistä elämää. Helsingin tulee olla jokaisen unelmien näköinen kaupunki.

Minun unelmani on vapaampi Helsinki. Miten se tehdään?

Minä ajattelen, ettei ihminen voi toteuttaa vapauksiaan, jos emme saa tasavertaisia mahdollisuuksia elää elämäämme, tulevaisuutemme näyttää synkältä ja epävarmalta, eikä politiikka luo toivoa vaan ruokkii pelkoja. Siksi aionkin puhua paljon vapaammasta Helsingistä.

Miten se tehdään?

Vapaammassa Helsingissä asuminen on saavutettavaa, kaupunkikulttuuri elää ja voi hyvin, sen palvelut ovat jokaisen ulottuvilla. Kasvavan kaupungin ja sen keskustan tulee olla houkutteleva maailmankaupunki ihmisille, yrittämiselle ja investoinneille.

Vapaammassa Helsingissä kukaan ei määrittele tavallisen ja “oikeanlaisen” kaupunkilaisen rajoja tai polje muita. Se tarkoittaa erityisesti syrjintää kokevien ja syrjäytymisen vaarassa olevien ihmisten puolustamista. Vapaampi Helsinki on jokaista elämäntapaa ja elämäntarinaa varten.

Vapaampi Helsinki varmistaa, että se on maailman muutoksen aallonharjalla. Ilmastokriisi ja sen vaatima rakennemuutos eivät saa yllättää meitä, kun suurkaupungeilta vaaditaan ratkaisuja tulevaisuutemme turvaamiseksi. Helsinki voi loistavien arkiratkaisujen, puhtaan energian, materiaalikartoituksen ja kiertotaloussiirtymän avulla olla ylihuomisen kaupunki jo huomenna.