Huomisen ääni tänään

Veijo Tikka

30 v. Tradenomi (AMK)

Kouvola, Kangas

Olen Veijo Tikka, 29-vuotias tradenomi ja Kokoomuksen kuntavaaliehdokas Kouvolasta.

Veijo lyhyesti

• 29-vuotias
  • Kouvolasta
  • Johdon assistenttityön ja kielten tradenomi [Valmistui Kyamkista (nyk. Xamk) toukokuussa 2016, opinnäytetyö robotisaation vaikutuksesta tradenomien nykytyöhön]
  • Töitä järjestösihteerinä, tutkimusassistenttina ja ohjelmointikehityksen avustavissa tehtävissä sekä terminaalityöntekijänä
  • Tunnetaan Kokoomuksessa ja Kokoomusnuorissa pitkälle tulevaisuuteen katsovista ajatuksista
  • Pohtii yleensä teknologian ja ihmisten suhdetta ja rooleja yhteiskunnassa, ongelmia ja ratkaisuja
  • Uppoutuu asioihin täysillä, ja voi viettää tunteja niiden parissa
  • Tulee hyvin toimeen eri taustaisten ihmisten kanssa
  • Vapaa-ajalla pyöräilee, lukee ja pelaa tietokonepelejä sekä seuraa moottoriurheilua formuloista alkaen

Teknologia koskettaa meitä kaikkia

Aina ei tule ajatelleeksi, kuinka paljon teknologia auttaa arkeamme ennen kuin se ei toimi  odotetusti tai lakkaa toimimasta, esimerkiksi sähkökatkon takia. Teknologian ongelmat liikkuvat  pienistä ärsytyksistä, kuten huonosti suunnitelluista ilmoitusnäytöistä, vakavampiin, jopa ihmisten  hyvinvointia uhkaaviin, jos mietitään, kuinka paljon työaikaa hoitajilta kuluu  potilastietojärjestelmien käyttöön. Esimerkiksi ottamalla ohjelmistorobotiikkaa, kuljetusrobotteja tai

ulkoisia tukirankoja auttamaan kaupungin virkamiehiä ja hoitajia rutiininomaisissa työtehtävissä,  voimme vapauttaa arvokasta työaikaa asukkaiden palveluun.

Koronapandemia osoitti, miten paljon teknologia voi auttaa meitä, mutta se näytti myös sen  kielteisiä puolia. Eräs tunnettu tieteen kansantajuistaja sanoi kerran: ”Elämme tieteestä ja  teknologiasta riippuvaisessa yhteiskunnassa, jossa tuskin kukaan tietää mitään tieteestä ja  teknologiasta.” En väitä olevani teknologian ammattilainen, mutta tarvitsemme valtuustoihin  ympäri Suomen ihmisiä, jotka ymmärtävät, miten merkittävässä roolissa teknologia on 2020-luvulta  tuleviin vuosikymmeniin.

Yhteistyössä on voimaa

2020-luku ei koske vain teknologiaa, vaan myös yhteistyötä. Fyysistä maailmaa rasittavat vanhoina  ja hyvinä pidetyt toimintatavat, joista kaikki eivät todellakaan ole nykypäivää. Digitaalisessa  maailmassa räväkät parin lauseen heitot keräävät tykkääjiä ja seuraajia, mutta yhdellä klikkauksen  nopeudella etenevästä virheestä kuka tahansa voi jäädä milloin tahansa ilmoituslumivyöryn alle.

Kouvola tarvitsee uuden ja terveemmän päätöksentekokulttuurin. Keskustellessa saa olla eri mieltä,  muita kunnioittaen. Myös rajojensa ulkopuolella Kouvolan pitää kyetä ja valita kumppaneita  yhteistyöhön, jotta alueellinen menestys saadaan nousuun.