Tupamäki Binga

Binga Tupamäki

23 v. valtuutettu, oikeustieteen opiskelija

Kauniainen

Olen 22-vuotias Kauniaisten nuorin kaupunginvaltuutettu, toisen vuoden oikeustieteen opiskelija ja sanavalmis kokoomusnuori. Kauniainen on ollut kotini 7-vuotiaasta lähtien, ja siksi Grani on minulle erityisen tärkeä paikka. Haluan jatkossakin olla mukana luomassa Kauniaisten tulevaisuutta.

Ensimmäisiä kokemuksiani vaikuttamisesta on, kun lähdin 13-vuotiaana mukaan nuorisovaltuustoon. Myöhemmin lukioikäisenä toimin sen puheenjohtajana ja sain parannettua nuorten mahdollisuuksia osallistua kaupungin päätöksentekoon. Valtuutettuna sain yhdessä kokoomuksen kanssa mm. leikattua hallinnollisia kuluja ja edistettyä keskuksen kehittämistä.

Olen toiminut kokoomuksessa nuoresta iästä huolimatta jo pitkään. Puolueeseen liityin kesällä 2014, ja olen toiminut lukuisissa luottamustoimissa vuosien varrella. Keskeisimpiä luottamustoimia on ollut mm. Uudenmaan Kokoomusnuorten varapuheenjohtajuus 2016-2017 sekä Kokoomusnuorten liittohallitus vuonna 2017. Nyt toimin Uudenmaan Kokoomuksen varapuheenjohtajana sekä Uudenmaan Kokoomusnuorten hallituksen jäsenenä.

Ajamani asiat voidaan yleisesti tiivistää yhteen filosofiseen pointtiin. Mielestäni on olemassa vain kahdenlaista politiikkaa, vapautta tai kontrollia. Haluan omalta osaltani varmistaa sen, että julkinen sektori, oli se sitten valtio tai kunta, kontrolloi mahdollisimman vähän kansalaisiaan. Tämä tarkoittaa alhaista verotusta, vähemmän sääntelyä sekä enemmän vastuuta yksilöille omista valinnoistaan. Annetaan ihmisille vapaus tehdä!

Hyvän kaupungin resepti

Tärkein asia Kauniaisten vetovoimaisuuden säilyttämisessä on varmistaa kaupunkimme ainutlaatuisuuden säilyminen. Tähän kuuluu Manner-Suomen matalin kunnallisvero, elävä kaksikielinen kulttuuri sekä puutarhakaupunkimaisuus.

Hyvän kaupungin ainesosat:

Elinvoima ja talous

– Alhainen kunnallisvero säilytettävä
– Talous on tasapainoitettava menoleikkauksilla
– Enemmän vapautta yrittäjille toteuttaa itseään
– Monipuolinen liikenne – ei unohdeta myöskään autoja

Sosiaali- ja terveysasiat

– Terveysasema on säilyttävä sote-uudistuksen jälkeenkin
– Palveluiden ripeä digitalisointi

Ympäristö, luonto ja ilmasto

– Lähiluonnon arvo päätöksenteossa huomioitava
– Kierrättäminen ja päästöjen vähentäminen helpoksi

Liikunta, nuoriso ja kulttuuri

– Tuetaan vain sellaista toimintaa, jolla on kysyntää
– Enemmän yhteistyötä koulujen välillä, esim. kielikurssit
– Kaupunkien tilat avoinna mahdollisimman paljon

Valmistusohjeet:

1. Pohja on aina tärkein, ilman sitä kaikki hajoaa käsiin. Kestävä talous vaatii menoleikkauksia myös kiperistäkin paikoista. Ympäristön huomioiminen kuuluu kestävyyteen, ja Grani tarvitsee kierrätyspaikkoja. Lähiluontokin on arvokasta, säilytetään sitä tiiviin rakentamisen keskellä. Talous- ja ympäristöasioista huolehtiminen on paras tapa varmistaa, että kaikki muukin menee naappiin.

2. Palveluiden ja infrastruktuurin on toimittava. Granissa otetaan huomioon kaikki liikkumisen muodot. Näin saadaan kaupunki elinvoimaiseksi. Emme saa antaa periksi palveluistamme edes huonon sote-uudistuksen paineessa.

3. Tyytyväiset asukkaat ovat jokaisen kaupungin ydin. Grani voi tukea kulttuuria ja urheilua, mutta maltillisesti. Niillä tulee olla myös luonnollista kysyntää ja omia tukijoita. Granin on myös pidettävä huolta, ettei kukaan jää ilman tarvitsemaansa apua.

4. Kauneus piilee yksityiskohdissa – Grani on pidettävä siistinä. Kesän kukka-asetelmat ja joulun jättikuusi luovat tunnelmaa. Lopulta siis pienilläkin asioilla on merkitystä.

Jos tämä resepti osui oikeaan, muistathan äänestää kuntavaaleissa 18.4.2021 tai ennakkoon.