Järjellä ja sydämellä.

Miro Vauhkonen

18 v. Vantaan nuorisovaltuutettu

Vantaa, Askisto

Hei, olen Miro Vauhkonen, varttunut Askistossa ja käyn parhaillaan Martinlaakson lukiota. Olen myös Vantaan nuorisovaltuuston jäsen vuodesta 2018 sekä Martinlaakson opiskelijakunnan puheenjohtaja. Olen ehdolla vaaleissa, koska haluan ajaa Askiston ja koko Länsi-Vantaan asiaa kunnanvaltuustossa. Minulle nuorten arvot sekä länsi-vantaalaisten edut ovat hyvin tärkeitä, jota edistääkseni haluaisin kasvattaa Länsi-Vantaan painoarvoa tulevissa investointipäätöksissä Vantaalla.

1. Parempi arki perheille

Vantaalaisten tärkeistä palveluista ei saa leikata. Tarvitaan myös lisää yksilöllisiä palveluita, mm. työnhakuun ja mielenterveyspalveluihin. Vantaa on Suomen vetovoimaisin kunta, eikä sitä asemaa saa menettää. Uutta rakentamista sekä rohkeaa kasvua pitää tukea.

2. Koulu, joka mahdollistaa opiskelijoiden pääsyn huipulle

Suomen kilpailukyky edellyttää huippuosaamista, jota ei saavuteta vain pidentämällä oppivelvollisuutta mekaanisesti. Jokaisella pitäisi olla mahdollisuus tavoitella omaa maksimaalista potentiaaliaan. Vantaa olisi sijaintinsa ja lentokentän ansiosta mitä parhain kasvualusta uusille ja kansainvälisille yliopisto- ja AMK-kampuksille.

3. Laadukas elämä lapsille ja nuorille

Viime aikoina lehdistä on joutunut lukemaan erittäin ikäviä ja raakoja nuorten tekemiä väkivaltarikoksia. Työ, koulutus, harrastukset, ihmiskontaktit ja mielenterveyspalvelut ovat ne oikeat ennaltaehkäisevät keinot.

4. Tulevaisuuden uskoa ja toivoa realiteetit huomioon ottaen

Vuoden 2020 jälkeen Vantaa on pahoissa talousvaikeuksissa. Päätöksenteossa pitää uskaltaa tehdä jämeriä linjauksia, joilla Vantaa saadaan jälleen elinvoimaiseksi ja usko tulevaisuuteen palaa. Myös globaalit muutokset ovat realiteetteja, jotka pitää ottaa päätöksenteossa huomioon.

5. Kriisi on myös mahdollisuus

Historia on opettanut, että aina ennenkin kriiseistä on noustu. Kriisit tuovat yhteishenkeä ja avaavat uusia mahdollisuuksia kaikille uuden kasvun ja hyvinvoinnin tavoitteluun.