Patrik Wilska

Patrik Wilska

18 v. kokoomusnuori, lukiolainen

Kauniainen, Kasavuori

Olen 18-vuotias Helsingissä opiskeleva lukiolainen. Opiskelen Helsingin englantilaisessa koulussa, mutta Kauniainen on ollut kotini jo lähes 7 vuotta. Pienestä pitäen olen pyrkinyt vaikuttamaan ympärilläni tapahtuviin asioihin, tämä on näkynyt esimerkiksi aktiivisena osallistumisena koulujeni oppilaskuntiin ja päätöksentekoon. Sen lisäksi olen aktiivinen kokoomusnuorten ja Euroopan nuorten parlamentin jäsen. Nyt pyrin Kauniaisten valtuustoon edustamaan nuoria, ja edistämään rakentavaa päätöksentekoa.

Olen Yhdysvalloissa kahdelle Suomalaiselle syntynyt poika. Synnyin Atlantassa, Georgian osavaltiossa josta muutimme nopeasti Suomeen. Suuren osan nuoruudestani asuin Lappeenrannassa, jossa aloitin kaksikielisen opiskelun Kesämäen koulussa. Vuonna 2012 muutimme vuodeksi takaisin Atlantaan, jossa opintoni jatkuivat Springdale Park elementary schoolissa. Tästä reissusta lähtien olen puhunut täydellistä englantia ja saanut palan amerikkalaista itsevarmuutta.

Palattuamme takaisin Suomeen elimme vielä vuoden Lappeenrannassa, kunnes muutimme pääkaupunkiseudulle. Ilman kavereita tai tuttavia jatkoin opiskelua kahdella kielellä. 6-luokalla liityin ensimmäistä kertaa kouluni oppilaskunnan hallitukseen. Oppilaskunnassa toimiminen kehitti taitojani kuuntelijana ja keskustelijana. Alakoulun viimeisten kahden vuoden aikainen koulukiusaaminen jätti minuun vahvat jäljet, joita korjasin vielä pitkään. Koulukiusaamisen kokeminen kehitti minulle nollatoleranssin sitä kohtaan, ja yleisesti vaikutti maailmankuvaani.

Yläkoulun kävin Espoon kansainvälisessä koulussa, jolloin tulevaisuuteni alkoi hahmottumaan. Loin kestäviä kaverisuhteita ja löysin oppiaineet joista pidin. Sinä aikana jouduin kuitenkin elämään syvän masennuksen ja ahdistuksen kanssa, jotka haittasivat päivittäistä elämääni. Muita terveydellisiä ongelmia ilmestyi paljon niihin aikoihin, enkä pitkään löytänyt mistään iloa.

Lukion alkaessa kaikki alkoi menemään parempaan päin. Mielenterveys meni vahvasti parempaan suuntaan, kaverisuhteet olivat hyviä ja jopa opiskelu oli mukavaa. Pandemian iskiessä vointini oli parempi kuin ikinä ennen. Koin suurta surua kun näin tuttavieni kärsivän ongelmista, joiden kanssa itse kamppailin pitkään. Kukaan ei ollut varautunut tilanteeseen, eikä apua riittänyt kaikille. Etäopetus lähti huonosti käyntiin, eikä kouluilla selvästikkään ollut tarvittavia resursseja sen toimivaan toteutukseen.

Kesällä löysin mahdollisuuden korjata näitä ongelmia kun kuulin kuntavaaleista. Vaikka olinkin liittynyt kokoomusnuoriin jo vuotta aikaisemmin, antoi kuntavaalit motivaation lähteä politiikkaan. Ryhdyin aktiiviseksi jäseneksi sinä kesänä, ja syksyllä lähdin ehdolle kuntavaaleissa. Siitä lähtien olen sitoutunut mielenterveyspalvelujen edistämiseen, koulutuksen laadun kehittämiseen ja luonnon turvaamiseen.

Teemani

Kunnanvaltuustossa pitää toimia vastuullisesti ja tulevaisuutta miettien. Mitkään päätökset eivät saa jäädä seuraavan valtuuston päänsäryksi. Vaikka olen nuori ja kuuntelen minua kokeneempia, on muutama asia joista minä aion pitää kiinni.

Talous

Valtuuston budjetointi pitää olla älykästä ja realistista. Emme halua velkaannuttaa kuntaa, joten ylijäämiin tähtääminen on tulevaisuuden kannalta kestävintä. Kunnan veroastetta ei saa korottaa missään nimessä.

Terveydenhuolto

Vaikka Kauniaisten terveydenhuolto on todella hyvälaatuista, voi sitä silti parantaa. Koulujen puolella pitäisi sitoutua ettei kukaan oppilas joudu odottamaan viikkoa enempää psykologista apua varten. Nuorilla täytyy olla luottamusta, että tarpeen tullen he eivät jää yksin. Yleisen terveydenhuollon puolella täytyy pandemiatilannetta seurata aktiivisesti. Terveysviranomaisten ja valtuuston välinen yhteistö on tärkeää nyt, ja myös pandemian jälkeen. Joustava budjetointi tilanteiden mukaan auttaisi säästämään kun rahoitus riittää, ja ennakoimaan pahan tilanteen tullen.

Koulutus

Koulutukseen kohdistuvat leikkaukset ovat tyrmättävä heti jos niitä tuodaan esille. Ainoastaan jos rahoja todistetusti tuhlataan tarpeettomiin asioihin, voi leikkauksia harkita. Muuten pitäisi keskittyä koulutuksen rahoittamiseen ja edistämiseen. Kauniaisten yläkoulujen ja lukion tulisi aktiivisemmin pyrkiä tekemään yhteistyötä kunnan ulkopuolella, joskus myös maan ulkopuolella. Sisarkouluja ja luokkaretki mahdollisuuksia pitää ettiä jotta opiskelijat saavat aitoa kokemusta ja ymmärrystä muusta maailmasta. Koulutuksessa pitäisi myös yhä enemmän hyödyntää ulkopuolisia järjestöjä kuten Allianssi ja sen kanssa toimivat yhdistykset. Nuorten yhteiskunnallista aktiivisuutta voi kannustaa edistämällä Kauniaisten ja Espoon yhteistyötä Vaikuttamo-tapahtuman toteutusta myös Kauniaisten nuorisolle.

Luonto

Kauniaisissa on kaunis lähiluonto jota tulee säilyttää ja suojella. Kasavuoren metsä on hieno ulkoilualue kaikille asukkaille, ihmisille kuin eläimille. Metsässä sijaitseva kuntopolku ja sen varrella olevat laitteet ovat hieno osa metsää, mutta muuten se pitää jättää rauhaan. Osa Kasavuoren metsästä on luonnonsuojelualuetta jota voisi minun mielestäni laajentaa. Koskematon luonto on monille asia jota ei koe usein, joten sen olemassaolo täytyy turvata. Gallträsk on myös hieno lisäys kaupungin kauneuteen jota täytyy suojella. Gallträskin vesi ja läheinen metsä täytyy pitää puhtaana yleisen siisteyden nimissä.

Lähestyttävyys

Olen nuori politiikan amatööri enkä mikään valtakunnallisesti vaikutusvaltainen ihminen. Mielestäni olen täydellinen ihminen valtuustoa varten, jotta nuoret saavat oman äänen kuulluksi. Olen sitoutunut olemaan kaikkien lähestyttävissä, oli se sosiaalisessa mediassa tai vaikka kadulla. Haluan kannustaa nuoria lähteä päätöksentekoon mukaan ja saada äänensä kuulluksi. Lähden ilomielin mihin tahansa tapahtumaan mukaan kannustamaan yhteiskunnalista aktiivisuutta. Olen aidosti nuori, sekä nyt ja tulevaisuudessa nuorten puolella.