EI JORDAN OLLUT AMMATTILAINEN SYNTYESSÄÄN.

Tässä perustietoa kuntavaaleista ja ehdokkuudesta!

MITKÄ KUNTAVAALIT?

Kuntavaaleissa valitaan kunnan ylimmän päättävän elimen eli kunnanvaltuuston jäsenet ja varajäsenet. Kunnissa puhutaan kunnanvaltuutetuista ja kaupungeissa kaupunginvaltuutetuista. Kuntavaalit järjestetään neljän vuoden välein ja äänioikeus on kaikilla 18 vuotta täyttäneillä Suomen kansalaisilla siinä kunnassa, jossa virallisesti asuu.

Kuntavaalit ovat siirtymässä huhtikuulta kesäkuulle 2021. Suunnitelmien mukainen uusi vaalipäivä on 13.6.2021.

Miksi ehdolle?

Kunnissa käytetään isoa taloudellista valtaa. Taloudellisen vallan lisäksi valtuustoissa vastataan palveluiden toteutuksesta ja valitaan mm. kunnanjohtaja.

Kunnat ovat taloudellisessa kriisissä. Väestö ikääntyy, menot kasvavat ja peruspalvelut rapistuvat. Tulevaisuuden turvaamiseksi kuntiin tarvitaan nuoria kokoomuslaisia päättäjiä, joilla on halua vaikuttaa yhteisiin asioihin.

Mistä kunnissa päätetään?

• sosiaali- ja terveyspalvelut, eli perhepalvelut, vammaispalvelut, vanhustenhuolto ja lääkäripalvelut
  • koulutus ja kasvatus, eli päiväkodit, koulut, lukiot ja ammatilliset oppilaitokset
  • kaavoitus, infrastruktuuri ja julkinen liikenne, eli se, mihin, mitä ja kuinka paljon rakennetaan, tiet, pyörätiet, ympäristöasiat ja julkinen liikenne.
  • kulttuuri ja vapaa-aika, eli kirjastot, nuorisotyö, liikuntapalvelut ja erilaiset kulttuuripalvelut

MITEN PÄÄSEN EHDOLLE?

Millaisessa kunnassa sinä haluaisit asua? Tule vaikuttamaan meille jokaiselle tärkeisiin asioihin – lähde ehdolle Suomen tärkeimpiin vaaleihin!

Monissa kunnissa nuorten edustus on edelleen retuperällä. Kunnissa päätetään muun muassa siitä, miten nopeasti lääkäriin pääsee, milloin bussi kulkee ja siitä, mihin rakennetaan asuntoja. Nuorten ääni on äärimmäisen tärkeää saada kuuluviin.

Ehdolle voi asettua kuka tahansa viimeistään vaalipäivänä 18 vuotta täyttävä. Ehdolla voi olla kotikunnassa, eli siinä kunnassa, jossa virallisesti asuu. Moni lähteekin ehdolle siellä kunnassa, josta on kotoisin, vaikka asuisikin esimerkiksi opiskelun vuoksi muualla. Valtaosa asettuu ehdolle puolueen nimittämänä, joskin myös valitsijayhdistyksen kautta voi asettua ehdolle.

Näin kokoomuksen ehdokkaaksi pääseminen tapahtuu kuntavaaleissa 2021:

1. Täytä lomake, niin olemme sinuun yhteydessä ja kerromme lisää kuntavaaleista!
  2. Keskustelut oman alueen kunnallisjärjestön tai piirijärjestön kanssa.
  3. Ehdokassitoumuksen allekirjoittaminen.
  4. Ehdokkuudesta päättäminen kunnallis- tai piirijärjestön kokouksessa.
  5. Kampanja voi alkaa!

Tärkeät päivämäärät:

Äänioikeusrekisterin tietojen poimintapäivä (missä kunnassa kukin on äänioikeutettu): 23.4.
Ehdokasasettelun päättäminen 4.5.
Ehdokasasettelun vahvistaminen ja ehdokasnumerot 14.5.
Ennakkoäänestys kotimaassa on 26.5. – 8.6. ja ulkomailla 2.6. – 5.6.
Vaalipäivä 13.6.
Tulosten vahvistaminen 16.6.
Uudet valtuustot aloittavat työnsä 1.9.

KIINNOSTAAKO KOKOOMUSNUORTEN TOIMINTA TAI KUNTAVAALIEHDOKKUUS?

Jätä tietosi, niin olemme yhteydessä!

Kokoomusnuorten tietosuojaseloste